Acum cateva zile, Presedintele Romaniei a promulgat legea care completeaza Ordonanta Guvernului nr 78/ 2000 ce reglementeaza omologarea, eliberarea CIV si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere, comercializarea, inmatricularea sau inregistrarea acestora pe teritoriul Romaniei.
Pentru ca evoMAG este unul din cei mai mari importatori si distribuitori de trotinetele electrice in Romania, credem ca este responsabilitatea noastra sa informam corect si complet cumparatorii si posesorii de trotinetele electrice si biciclete electrice cu privire la acest aspect.
De altfel, am primit mai multe intrebari si solicitari din partea clientilor in ceea ce priveste obligativitatea inmatricularii unei trotinete electrice. Pe langa acest subiect, am dezvoltat ghidul suprem care te invata tot ce trebuie sa stii despre trotinetele electrice
Raspunsul il gasiti pe larg in acest articol.
Inmatriculare trotinete electrice? – De unde a plecat totul?
Daca deschidem proiectul de lege, putem afla ca vehiculele lente sunt definite ca vehicule care au un motor integrat si care, prin constructia lor, nu pot atinge o viteza mai mare de 25 km/h. Plecand de aici, zvonurile cu privire la obligativitatea inmatricularii acestor vehicule de catre RAR (Registrul Auto Roman) au inceput sa fie din ce in ce mai raspandite.
Ce spune legea despre inmatricularea trotinetelor electrice?
Presa a dat publicitatii mai multe articole in care se specifica destul de clar ca bicicletele electrice si trotinetele electrice sunt vehicule lente si, ca atare, cei care le detin trebuie sa le inmatriculeze. Adevarul este ca in proiectul de lege NU se vorbeste despre asa ceva.
De aceea, la scurt timp, cei care detin o trotineta electrica au incercat cum era si firesc, sa dezbata acest subiect atat de important. Aceste discutii au ajuns si la cei care au promulgat Legea, motiv pentru care ei au adus noi clarificari.
Redam in continuare citatul extras din speech-ul deputatului UDMR, Benedek Zacharie, unul din initiatorii legii:
„O serie de informaţii false au fost răspândite, în ultimele zile, în presa naţională, referitor la înregistrarea trotinetelor şi a bicicletelor electrice la Registrul Auto Român (RAR) şi despre obligativitatea inspecţiei tehnice periodice la aceste vehicule lente, în condiţiile în care săptămâna trecută preşedintele a promulgat o lege iniţiată de UDMR, care permite înregistrarea vehiculelor electrice lente care circulă cu o viteză mai mică de 25 de kilometri pe oră, dar care nu se referă la trotinete şi la biciclete electrice.”
”Utilizarea trotinetelor şi a bicicletelor electrice este reglementată prin articolul 12 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 13/2020, în care se precizează, foarte clar, faptul că proprietarii trotinetelor şi ai bicicletelor electrice nu trebuie să înmatriculeze aceste vehicule şi nu trebuie să se prezinte la inspecţia tehnică la RAR cu acestea”.
Cadrul legislativ pentru statutul trotinetelor electrice
Conditiile de omologare a vehiculelor rutiere, respectiv omologarea sau certificarea produselor si materialelor de exploatare pentru acestea se stabilesc conform Ordonantelor de Guvern 78/2000 si 80/2000. Aceste ordonante au ca fundament 3 acte normative importante (pe care le gasiti mai jos) si aduc noi completari legislatiei de la noi din tara, cu scopul clar de a alinia legislatia Romaniei la cea Europeana.
Iata cele 3 acte normative de baza
- Directiva 2007/46/CE de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective
- Regulamentului (UE) nr. 167/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele agricole și forestiere
- Regulamentului (UE) nr. 168/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri.
Practic, ce modificari aduce noua lege?
Enumeram in continuare modificarile aduse de noua lege si care ar putea avea legatura cu trotinetele electrice:
- Se modifica art 1, aln 3 – „(3) Nu se supun omologării de către R.A.R. vehiculele rutiere noi care dețin omologare UE a întregului vehicul.” Aici se face referire la vehiculele cu COC ce se inregistrau si pana acum doar la primarie, cu CIV (cartea de identitate) si COC.
- Se introduc 4 aliniate noi, la art 1, dupa aln 5, astfel:
„(6) În vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau a înregistrării în România, R.A.R. eliberează cartea de identitate a vehiculului (CIV), potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.”
In cazul in care vehiculul are COC, exista obligativitatea ca vanzatorul sa ofere clientului CIV. Cu toate acestea, multi vanzatori ce comercializeaza vehicule cu COC, nu emit in mod automat CIV. In acest caz, cumparatorul este cel care trebuie sa mearga la RAR pentru a obtine CIV si pentru a circula legal.
Daca trotinetele electrice au COC si CIV, cumparatorul nu mai trebuie sa se adreseze RAR pentru certificat de inmatriculare.
- Se modifica Art 11, punctele 1, 5 si 9, astfel:
„1. vehicul rutier – vehicule care sunt incluse în domeniul de aplicare prevăzut la articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 167/2013, articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 168/2013 şi articolul 2 din Regulamentul (UE) 2018/858 ori în domeniul de aplicare al Acordului de la Geneva, după caz”
Conform Regulamentului European trotinetele electrice si bicicletele electrice sunt vehicule ce nu se supun omologarii.
Prin noua lege doar se definesc vehiculele lente, reglementarile aliniindu-se astfel la Legislatia Europeana in vigoare.
- Se modifica Art 6, astfel:
„Art. 6. – (1) Este interzisă introducerea pe piaţă, punerea la dispoziţie pe piaţă, înmatricularea sau înregistrarea unui vehicul rutier căruia nu i s-a eliberat cartea de identitate a vehiculului de R.A.R, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe. (2) De la prevederile alin. (1) sunt exceptate vehiculele rutiere care nu se supun omologării potrivit Regulamentului (UE) nr. 167/2013, Regulamentului (UE) nr. 168/2013 sau Regulamentului (UE) 2018/858.”
Care este concluzia acestor clarificari?
Daca luam in considerare toate cele aratate mai sus si citatele asa cum exista ele in lege, rezulta ca nu exista obligativitatea trotinetelor electrice la Registrul Auro Roman (RAR).
Nota:
Daca trotineta electrica are scaun si o viteza peste 6 km/h, conform Regulamentului European 168/2013 ea va trebui inregistrata la RAR.
Citeste continutul intregii legi aici.